NIOC 2004
Groningen, 3 en 4 november
Thema


informaticadocent
&
multi channel learning

In het huidige informaticaonderwijs zijn de leervormen pluriformer dan ooit. Het NIOC 2004 besteedt aandacht aan de volle breedte waarover de leerervaringen zich uitstrekken. Het tweerichtingskarakter van leren staat hierbij centraal: halen en brengen van docenten en met elkaar, door denken én doen.
Tijdens het congres is aandacht voor het hele informaticaonderwijs: van voortgezet tot wetenschappelijk onderwijs, van algemeen vormend tot beroepsgericht onderwijs, van regulier onderwijs tot bedrijfsopleidingen en voor al diegenen die daarbij betrokken zijn: docenten en opleiders, ontwikkelaars, beleidsmakers en managers, leerlingen, studenten en cursisten.

Horizontaal, verticaal en diagonaal
Het halen en brengen gebeurt tijdens NIOC 2004 in alle richtingen. Horizontaal kunnen vruchtbare ontmoetingen ontstaan. Denk aan de uitwisseling over onderwijsvorm en -inhoud bij het lesgeven in systeembeheer en systeemontwikkeling. De bedrijfsopleiders benaderen deze vragen weer vanuit hun eigen werkwijze. Wat kunnen we van elkaar leren?
De vertikale richting is de doorlopende leerlijn. Talloze ict-onderwerpen komen aan bod in zowel voortgezet onderwijs, mbo, hbo en wo. Ook hier kunnen we iets van elkaar leren.
Daarnaast is er ook plaats voor uitwisseling tussen bedrijven en onderwijsinstellingen. Kennis en ervaring bij onderwijsinstellingen en kennis en ervaring bij bedrijven zijn hier complementair. Dit is de diagonale richting.