In het huidige informaticaonderwijs zijn de leervormen pluriformer dan
ooit. Het NIOC 2004 besteedt aandacht aan de volle breedte waarover de
leerervaringen zich uitstrekken. Het tweerichtingskarakter van leren
staat hierbij centraal: halen en brengen van docenten en met elkaar,
door denken én doen.
Tijdens het congres is aandacht voor het hele informaticaonderwijs: van
voortgezet tot wetenschappelijk onderwijs, van algemeen vormend tot
beroepsgericht onderwijs, van regulier onderwijs tot
bedrijfsopleidingen en voor al diegenen die daarbij betrokken zijn:
docenten en opleiders, ontwikkelaars, beleidsmakers en managers,
leerlingen, studenten en cursisten.
Horizontaal, verticaal en diagonaal
Het halen en brengen gebeurt tijdens NIOC 2004 in alle richtingen.
Horizontaal kunnen vruchtbare ontmoetingen ontstaan. Denk aan de
uitwisseling over onderwijsvorm en -inhoud bij het lesgeven in
systeembeheer en systeemontwikkeling. De bedrijfsopleiders benaderen
deze vragen weer vanuit hun eigen werkwijze. Wat kunnen we van elkaar
leren?
De vertikale richting is de doorlopende leerlijn. Talloze
ict-onderwerpen komen aan bod in zowel voortgezet onderwijs, mbo, hbo
en wo. Ook hier kunnen we iets van elkaar leren.
Daarnaast is er ook plaats voor uitwisseling tussen bedrijven en
onderwijsinstellingen. Kennis en ervaring bij onderwijsinstellingen en
kennis en ervaring bij bedrijven zijn hier complementair. Dit is de
diagonale richting.