Future Store: de (ambient) winkel van de toekomst en de (social) shopper van de toekomst

Auteur(s): 
Wouter B. Teeuw, Saxion Kenniscentrum Design & Technologie, w.b.teeuw@saxion.nl
Samenvatting: 

De ambiance in een winkel wordt een steeds belangrijker verkoopaspect. Bedrijven doen er alles aan om de stemming van klanten te beïnvloeden. Zo brengen supermarkten met een uitgekiende muziekkeuze hun klanten in een vrolijkere koopstemming en weten winkeliers dat de geur van versgebrande koffie of gebraden kip wonderen doet. Ook wordt ingespeeld op de gemoedsstemming op het moment van kopen, relevante gebeurtenissen (WK voetbal) of persoonlijke lifestyle (halal voedsel). Naar de prikkeling van zintuigen en de invloed hiervan op het koopgedrag is uitgebreid onderzoek gedaan. Maar hoe zit het met de invloed van informatietechnologie op het koopgedrag? Bij Saxion doen we onderzoek naar hoe gepersonaliseerde informatie op schermen en sociale media van invloed zijn op het koopgedrag. We schetsen een aantal toekomstscenario’s gebaseerd op technologische ontwikkelingen.

Trefwoorden: 
Ambient intelligence, ICT en retail, visualisatie, sociale media

Doelgroep: