MUMIE, een internationaal wiskundig E-learning pakket en platform

Auteur(s): 
Robert van Kints, TU Delft, R.vanKints@tudelft.nl
Joanna Daudt, TU Delft, J.P.R.B.Daudt@tudelft.nl
Kees Vuik, TU Delft, C.Vuik@tudelft.nl
Samenvatting: 

MUMIE is een web-based leeromgeving gespecialiseerd in wiskunde. Leren met MUMIE betekent dat studenten actief bezig zijn met het exploreren en ontdekken van concepten, feiten en toepassingen. De voorbeelden, de interactieve visualisaties en oefenmodules verdiepen het begrip van studenten van abstracte concepten, methodes en algoritmes. MUMIE is ontwikkeld in 2000 door de TU Berlin. Verschillende andere universiteiten zijn aangehaakt zoals de RWTH Aachen, ETH Zurich en de TU Delft. Iedereen kan MUMIE gratis gebruiken met de verplichting om alle resultaten, aanvullingen, vertalingen met elkaar te delen.
De TU Delft heeft een deel van het materiaal dat al door de TU Berlin was gemaakt vertaald van het Duits naar het Engels en aangevuld met nieuwe inhoud. Het materiaal is geschikt gemaakt voor de cursus Lineaire Algebra zoals die wordt aangeboden aan studenten van de Faculteit Lucht- en Ruimtevaart. Er is in studiejaar 2010 een pilot uitgevoerd door MUMIE aan te bieden als extra oefenmateriaal. Aan deze pilot hebben ca. 100 studenten deelgenomen. Ruim tweederde van de studenten die hebben deelgenomen geeft de aanbeveling om MUMIE aan alle studenten aan te bieden. In studiejaar 2011/2012 MUMIE is aangeboden aan alle studenten (520) van de Faculteit Lucht en Ruimtevaart die zich hebben ingeschreven voor het vak Lineaire Algebra. Ruim 300 studenten hebben daadwerkelijk MUMIE gebruikt en een aantal of alle opgaven gemaakt en ingeleverd. De evaluatie laat zien dat 82% van de studenten de aanbeveling doet om MUMIE te gebruiken bij het bestuderen van de leerstof. De interactieve demonstraties en oefensessies van MUMIE motiveren hen om actief de leerstof te bestuderen en bij te houden.

Trefwoorden: 
Hoger onderwijs, internationalisering, e-learning, share ware, visualisaties, oefenen, motiveren, eerstejaars studenten, studeerbaarheid

Doelgroep: