Agile: een must voor het IT-onderwijs

Auteur(s): 
Alexander Jongman, curriculumcoördinator opleiding Software-ontwikkeling, Instituut voor ICT, Hogeschool Utrecht
Nini Salet, hoofddocent Information Engineering, Instituut voor ICT, Hogeschool Utrecht
Samenvatting: 

Agile-softwareontwikkeling is een conceptueel raamwerk voor het uitvoeren van software-ontwikkelingsprojecten als alternatief voor traditionele starre methoden. Agile is niet alleen in het bedrijfsleven een hot item. Ook in het onderwijs wordt het steeds belangrijker dat studenten en docenten ermee werken. Aan het Instituut voor ICT van Hogeschool Utrecht is bij de opleiding Information Engineering (IE) geëxperimenteerd met Agile. Dit is in zeer goede aarde gevallen. Studenten krijgen regelmatig summatieve feedback op het resultaat van hun werk. Feedback die nodig is om bij een volgende iteratie tot betere samenwerking en oplossingen te komen.
De Agile-ontwikkelmethodiek moet ingebed zijn in het IE-curriculum. Studenten leren specialistische rollen bekleden, zijn afhankelijk van elkaars werk en brengen in overleg wederzijds verbeteringen aan. Binnen het project beoordelen studenten elkaar op uit te voeren taken. Daarnaast beoordeelt een college van vakdocenten de individuele en groepsprestaties in tweewekelijks terugkerende assessments. Studenten kunnen leren wat teamwork is en nemen een proactieve houding aan ten opzichte van de opdracht. De beoordeling van projectgroepen betreft de Agile-werkmethode en het resultaat ervan. Docenten wisselen onderling kennis en ervaring uit, want ook zij streven naar verbetering en vernieuwing.

Trefwoorden: 
Agile, Teamwork, Curriculum, Projecten, Kwaliteit

Doelgroep: