Interviewtechniek in relatie tot informatiesysteemontwikkeling

Auteur(s): 
drs. G.P. Bakema, docent informatica, Hogeschool Gelderland
I. Vis, studentassissent informatiesysteemontwikkeling, Hogeschool Gelderland
Samenvatting: 

1. Inleiding
De laatste jaren wordt algemeen erkend dat in informatica-opleidingen meer aandacht moet worden besteed aan sociale en communicatieve vaardigheden (SCV) dan in het nabije verleden gebruikelijk was. Dit geldt in het bijzonder voor HBO-opleidingen tot bedrijfsinformaticus of informatiesysteemontwikkelaar. Dezen zullen immers werkzaam zijn als intermediair tussen domeindeskundigen en informatici in engere zin.
2. Kern
Hogeschool Gelderland heeft gedurende de afgelopen vier cursusjaren in opdracht van de HBO-raad als VIT-project een opleiding Systeemontwikkeling uitgevoerd als experimentele tweejarige hoofdfasestudie voor alle vierjarige initiële technische, sociale en educatieve studierichtingen binnen de hogeschool. Het daarvoor ontwikkelde curriculum heeft de recente visievorming in een aantal andere HBO opleidingen (Hogere Informatica en Bedrijfsinformatica) sterk beinvloed.
Het eerste studiejaar van de opleiding Systeemontwikkeling (voor studenten hun derde studiejaar) is nagenoeg geheel gewijd aan een gezamenlijke methodologische scholing op het gebied van informatiesysteemontwikkeling in de meest brede zin. In dit jaar zijn een aantal vakken met nadrukkelijke SCV elementen vormgegeven, zoals 'Rapportage en Documentatie', 'Voortraject Informatiesysteemontwikkeling', 'Communicatiegeoriënteerde Informatieanalyse', 'Projectmatig werken', 'Sociale Bedrijfskunde' en niet in de laatste plaats een aantal projectmatig opgezette casussen, waaraan in dit derde jaar in totaal 720 studiebelastingsuren worden besteed.
De methodologische scholing wordt afgesloten met een casus van 12 weken, gericht op het projectmatig uitvoeren van een totaaltraject (van definitiestudie tot en met invoering) gericht op de ontwikkeling van een geautomatiseerd management-informatiesysteem ten behoeve van de eigen hogeschool. Dit project, waarin docenten, studenten en domeindeskundigen intensief samenwerken, beoogt met name ook de SCV-vaardigheden van de studenten verder te ontwikkelen. Efficiënt samenwerken en vergaderen, mondelinge en schriftelijke rapportage en niet in de laatste plaats interviewtechniek krijgen daarbij ruime aandacht. Enkele van de op deze wijze ontwikkelde informatiesystemen zijn inmiddels binnen de hogeschool operationeel in gebruik.
Het vierde jaar bestaat uit een stage van 4 maanden en een afstudeerproject van 6 maanden, beide uit gevoerd in domeinspecifieke organisaties of bedrijven. De SCV-attitude van de studenten wordt daar bij vaak geprezen.
3. Slot
In de voordracht zal kort worden ingegaan op inhoud en vormgeving van SCV-georiënteerde curriculumelementen en meer uitvoerig op de wijze waarop de studenten worden getraind met betrekking tot sociaalcommunicatieve vaardigheden in bovengenoemd 12-weeks project.

Doelgroep: