Over Informatica in de tweede fase (en hoe je leerlingen kunt aanzetten tot zelfstandig leren)

Auteur(s): 
Pieter Vorstenbosch
Paul Bergervoet, Universiteit Utrecht
Samenvatting: 

De methode Informatica (Edu'Actief) is voor de eerste maal volledig herzien en er is gekozen voor een didactische aanpak waar de leerling centraal in staat. Naast het schrijven van een goede methode besteden de schrijvers ook aandacht aan de docent omdat zij weten dat de docenten hun opleiding pas hebben afgesloten of er nog moeten beginnen.
Informatica is een vak waar leerlingen praktisch opdrachten kunnen doen en leent zich voor zelfstandig werken. Bovendien is er bij de docenten, ook de ervarene, sprake van een generation-lap in plaats van een generation-gap in hun verhouding met leerlingen omdat eerder verworven ICT-competenties van leerlingen, door internet en het feit dat de huidige generatie opgevoed is met de computer, nadrukkelijk aanwezig zijn.
In de discussie willen de presentatoren in gaan over hoe de docent zich in dit vak met de beschreven omgeving zou kunnen positioneren om leerlingen zelf te laten werken en nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied aan bod laten komen. Dit alles zonder 16 uur per dag bezig te zijn met Informatica.

Doelgroep: