ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren

Auteur(s): 
Peter Gerritsen, Haagse Hogeschool
Samenvatting: 

Het vak "beheer" wordt vaak ervaren als een saai vak, zowel om te geven als om te volgen. Ondanks verwoede pogingen van collega's blijft het lastig om het gedachtengoed van professor Looijen of de "best practices" van ITIL aan de studenten te presenteren op een manier die aanspreekt. En dat terwijl een eenmaal ontwikkeld stuk software of infrastructuur jarenlang "in beheer" blijft. Het ononderbroken beschikbaar zijn van een IT omgeving is voor veel bedrijven inmiddels van levensbelang. Het gaat daarbij niet meer om de IT zelf maar om de continuïteit van de primaire bedrijfsprocessen, die door de IT ondersteund worden.
De sector Informatica van de Haagse Hogeschool ontwikkelt momenteel een reeks van modulen waarin de studenten op een intensieve en interactieve wijze kennismaken met de wereld van beheer of liever gezegd: ICT dienstverlening. Deze kennismaking vindt plaats met behulp van simulaties waarbij de studenten in wisselende rollen ervaren wat het is om als ICT dienstverlener met een klant te maken te hebben, dan wel om als klant met een ICT dienstverlener te maken te hebben. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van projectonderwijs waarbij de competentieontwikkeling van de groepsdeelnemers gecoacht wordt door een tutor en de vakinhoudelijke zaken op aanvraag van de studenten door een "expert" worden verduidelijkt. Het onderwijs wordt ondersteund door een nieuw boek geschreven door Leo Ruijs. Hij bewerkt in samenwerking met Wouter de Jong van de TU Delft en docenten van de Haagse Hogeschool het boek "Op weg naar een volwassen ICT Dienstverlening" naar een aantrekkelijk leerboek voor het HBO. De theorie in dit boek wordt ondersteund met een bedrijfscase die als rode draad door het boek loopt.

Doelgroep: