Ambient Gaming

Auteur(s): 
J. Strum, Fontys Hogescholen
B. Schouten, Fontys Hogescholen
Samenvatting: 

Nieuwe Game Consoles zoals de Wii en de Kinect stellen de gebruiker in staat op een natuurlijke manier te interacteren en te spelen met behulp van op afstand bedienbare consoles of sensoren. Input wordt geleverd door gebaren en bewegingen van de gamer of door gesproken tekst (commando’s). Ook kunnen objecten herkend worden en virtueel gemaakt worden en als onderdeel van een spel fungeren. Deze ontwikkelingen zijn mogelijk door een groot scala aan sensoren die de gebruiker observeren. Niet alleen camera's en microfoons spelen daarbij een rol, maar ook andere sensoren zoals druk, plaatsbepaling (GPS), proximity, temperatuur etc. In het gecombineerde lectoraat Serious Game Design en Ambient Intelligence van Fontys Hogescholen bestuderen we ambient sensoren (schakelaars, drukmatten, GPS, bewegingsmelders etc.) en audio-visuele sensoren om activiteiten van mensen te meten. In onze presentatie beschrijven we het gebruik ervan voor spel, sport en bewegen en laten enkele resultaten zien. Daarnaast laten we zien hoe we samenwerken met het WO (TU/e) om een goede integratie van Bachelor en Master opleiding te verwezenlijken op het gebied van Playful Interaction o.a in een onderzoeksproject (RAAK PRO).

Doelgroep: