Lesmethoden bij Onderwijs in Industriële Automatisering

Auteur(s): 
Dick van Schenk Brill, Fontys Hogescholen, d.vanschenkbrill@fontys.nl
Samenvatting: 

In dit artikel wordt een aantal studieonderdelen van de Fontys-opleiding Technische Informatica, met name op het gebied van de Industriële Automatisering nader toegelicht. In het begin van de opleiding zijn er oriënterende eenheden, zoals de module Productiesystemen (PRS) en het project Industriële Automatisering (ProIA). Bij PRS wordt het onderwijs uitgevoerd in de vorm van theorie- en practicumopdrachten, respectievelijk individueel en in groepen. Bij ProIA wordt een praktijkproject nagebootst. In het vierde jaar zijn er voor studenten die de afstudeervariant Industriële Automatisering hebben gekozen specialisatiemodulen en een project op dit gebied. Er wordt vooral aandacht besteed aan de onderwijsvormen, die in het eerste deel van de opleiding worden toegepast. In de loop der jaren is een lesmodule op gebied van Industriële Automatisering ‘uitgeëvolueerd’ tot zijn huidige vorm. Sinds IA een afstudeervariant is geworden binnen de opleiding Technische Informatica is daar nog een aantal onderwijsvormen bijgekomen met name in de vorm van practica en projecten op dit gebied. Het lijkt me goed deze ervaring te delen met vakgenoten.

Trefwoorden: 
Industriële Automatisering, Productiesystemen, Project, practicum

Doelgroep: