Serious Games? Spelend Leren!

Auteur(s): 
Michael W. van Wetering, CTO (Chief Technology Officer) afdeling Strategie en Innovatie, Stichting Kennisnet
Samenvatting: 

Serieus spelen! Is dit geen ' Contradictio in Terminis'? Hoe kan spelen nu serieus zijn en toch spelen blijven? En spelen op zichzelf is toch al leren? Spelend Leren dus!
In mijn verhaal wil ik u meenemen naar de wereld waarvoor wij jongeren opleiden. Daarbij dienen we terdege rekening te houden met de wereld waarin zij nu dagelijks leven. Daarmee wordt heel duidelijk voor welke uitdagingen we staan in het onderwijs. En waarom 'Games' een vanzelfsprekende rol hebben in het nieuwe onderwijs. Welke 'hidden features' hebben games waardoor jongeren zich bijkans 'doodspelen' maar hun huiswerk niet eens bekijken? En misschien ligt het iets genuanceerder… vinden wij… Maar ik schrijf dit en typ het daarna, u leest dit en komt wellicht luisteren naar een plenaire presentatie. Dat doen (onze) kinderen eigenlijk (liever) niet meer… voor zover wij daar ooit echt aan gewend zijn geraakt...