De opkomst van bedrijfskundige informatica opleidingen

Auteur(s): 
drs. Marc van Leeuwen, docent informatie management, faculteit Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit
Samenvatting: 

Jarenlang leverden informatica-opleidingen specialisten af op de arbeidsmarkt. Academici die vanuit een technische oriƫntatie, ontwikkelingen in de informatietechnologie konden toepassen in de bedrijfsvoering van bedrijven. Zij konden terugvallen op hun kennis van de mogelijkheden en beperkingen van informatietechnologie.
Binnen het bedrijfsleven groeit het bewustzijn dat informatietechnologie in dienst staat van de doelstellingen van een onderneming. De technologie wordt in toenemende mate toegankelijk en de behoefte aan kennis omtrent de innovatieve mogelijkheden naar de klanten en ondersteunende mogelijkheden ten aanzien van de bedrijfsprocessen neemt toe. Daarmee verschuift het technische karakter van de problematiek naar een meer bedrijfskundig karakter. Deze observatie wordt ondersteund door ontwikkelingen en concepten als Business Process Redesign en Telematica, waarbij kennis van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de techniek dient te worden gekoppeld aan kennis van de bedrijfsvoering.
Universiteiten hebben hierop gereageerd door de introductie van bedrijfskundige informaticaopleidingen. Voorbeelden daarvan zijn te vinden bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (faculteit Bedrijfskunde en de Economische faculteit), de Rijksuniversiteit Groningen en de Koninklijke Universiteit Brabant.
Tijdens de presentatie zullen de belangrijkste informatica-opleidingen worden getoetst aan criteria van uit het bedrijfsleven. In welke mate sluit het curriculum van deze opleidingen aan op de huidige problematiek binnen het bedrijfsleven. Op basis van deze toetsing kunnen vanuit de praktijk een aantal aanbevelingen worden gedaan ten aanzien van het curriculum van deze opleidingen. Uitdagingen voor bedrijfskundige informaticaopleidingen kunnen worden geformuleerd, met als uiteindelijk resultaat een bijdrage aan het inzicht in de waarde van deze opleidingen voor functies en specifieke problematiek binnen het bedrijfsleven.

Doelgroep: