Practicumondersteuning en Teleleren op basis van audiovisuele schermopnamen

Auteur(s): 
drs. R.J.M. Hartog, Docent, Vakgroep Informatica, Landbouw Universiteit
Samenvatting: 

Inleiding
Sinds enkele jaren hebben wij ervaring opgedaan met het gebruik van audiovisuele schermopnamen. Deze opnamen zijn gemaakt m.b.v. Lotus Screencam™. In het navolgende zullen we van filmpjes spreken.
Beschrijving van de huidige situatie in het practicum
Studenten die bij ons kennismaken met de ontwikkelomgeving DELPHI™ kunnen dat doen in een van onze practicumzalen onder begeleiding van een docent, of thuis, waarbij de begeleiding van de docent voornamelijk via e-mail, telefoon of discussiegroep verloopt. De cursus bestaat ruwweg uit 6 series triplets. Een triplet bestaat uit een lesje, een opgave en een antwoord. De student speelt een lesje (dit is dus een screencam filmpje) van ongeveer 5 minuten af. Dit lesje behandelt in principe slechts één onderwerp, bijvoorbeeld: "wat is een event handler"? Als de student het lesje bekeken en beluisterd heeft gaat hij/zij een opgave bekijken en beluisteren. Doorgaans betreft de opgave een opdracht om een kleine applicatie te bouwen. In het opgave filmpje wordt dan getoond welk eindresultaat van de student verlangd wordt. Het opgave filmpje duurt ongeveer 2 minuten. De student start nu DELPHI en gaat de opgave maken. Voor de meeste opgaven mikken wij op ongeveer 25 minuten. Als de student vastloopt kan hij/zij het antwoord filmpje geheel of gedeeltelijk bekijken en beluisteren. Als dit niet voldoende is of als de computer vastloopt of iets dergelijks kan de student assistentie van de docent inroepen. De thuiswerkende student kan via het net met de docent zoeken of telefoneren. De studenten in de zaal gebruiken uiteraard hoofdtelefoons en de studenten thuis gebruiken doorgaans luidsprekerboxen. De filmpjes zijn vanuit een normaal MS WINDOWS™ HELP-bestand op te starten. De student kan dus door het helpbestand bladeren maar ook op sleutelwoord zoeken. Een student die bijvoorbeeld zoekt op "private" vindt dat lesje 3 uit serie 4 en het antwoord op opgave 3 uit serie 4 de visibility specifier "private"behandelen.
Ervaringen en discussie
De studenten die thuis de cursus volgen hebben over het algemeen wat meer ervaring met computers. Ze zijn positief over de aanpak maar zouden eigenlijk een "snellere cursus" moeten hebben. Het seriële karakter van een filmpje dwingt de student te blijven luisteren ook al is de aangeboden informatie gedurende enkele minuten overbodig.
Dit nadeel kan met Screencam97™ deels opgeheven worden. De thuis studeerders hebben eigenlijk alleen ondersteuning nodig van de docent in de opstart fase wanneer de cursus geïnstalleerd moet worden. De installatie procedure wint inderdaad geen schoonheidsprijs. Er wordt daarom gewerkt aan een thin-client versie. De studenten die de cursus in de practicumzaal volgen zijn overwegend MSC studenten. De MSC-ers aan de LU komen uit 57 landen. Hoewel niet elke MSC-er het practicum DELPHI volgt is die diversiteit zeer groot. Ongeveer de helft van de studenten kan het practicum doorlopen zonder enige hulp van de docent. De andere helft heeft echt hulp van de docent nodig, maar van degenen die hulp nodig hebben heeft bij ongeveer de helft deze hulp geen merkbaar effect. Anders gezegd: ongeveer een kwart haakt af of zakt voor het examen en dit zijn juist de mensen die ook gedurende het practicum bijna alle aandacht van de docent gevraagd hebben. In een aantal gevallen kunnen factoren die het leerproces bemoeilijken getraceerd worden. Studenten die bijvoorbeeld gewend zijn van rechts naar links te lezen hebben veel meer moeite om zich binnen het scherm te oriënteren.
Conclusies en toekomstplannen
We zijn er van overtuigd dat schermopnamen zoals bijvoorbeeld die welke met LOTUS SCREENCAM™ gemaakt kunnen worden, indien voorzien van gesproken toelichting, een zeer krachtige component in computer ondersteunde zelfstudie modulen kunnen zijn. Veel van de huidige tekortkomingen zijn van technische aard en aan oplossingen wordt gewerkt. Probleem is het onderhoud van de cursus: daarom ontwikkelen we nu een relationele database en laten dan automatisch WEB pagina's vanuit deze database genereren.

Doelgroep: