Workshop KISS-DOMINO - Spelenderwijs objecten specificeren en implementeren

Auteur(s): 
ir. G. Kristen, Kiss BV
Samenvatting: 

In de afgelopen jaren hebben een groot aantal universitaire en HBO opleidingen in het binnen- en buitenland positieve ervaringen opgedaan met de KISS-methode. Zo heeft de Staffordshire University, Europa's grootste informatica instituut, een volledig KISS laboratorium ingericht waarin studenten met verschillende specialisaties kennis maken met het traject van het specificeren tot en met het implementeren van informatiesystemen. Het communicatieproces en KISS-DOMINO staan hierin centraal.
"Communicatie" is een aandachtsgebied dat we sterk onderschatten bij het specificeren en realiseren van informatiesystemen. Velen onder ons weten dat het succes van projecten in grote mate bepaald wordt door de betrokkenheid van de gebruikers en de mate waarin ontwikkelaars het probleem begrijpen en specificeren. De intensiteit van de terugkoppeling van de ontwikkelaar naar de gebruiker is daarin bepalend voor de kwaliteit van de specificaties en het informatiesysteem.
Voor het verbeteren van de communicatie tussen gebruiker en ontwikkelaar gaat de KISS-methode voor object oriëntatie uit van beschrijvingen in de natuurlijke taal van het probleemgebied. De probleem beschrijving wordt met een grammaticale analyse uitgewerkt naar actieve structuurzinnen die vervolgens gebruikt worden voor het opstellen van modellen. Dit kan op eenvoudige wijze omdat de KISS-modeltypen geheel gebaseerd zijn op de grammaticale concepten van onze natuurlijke taal. Doelstelling van de KISS-methode is dan ook het maken van een representatief model van de dingen die we waarnemen in de reële wereld rondom ons. Dit model van bedrijfsobjecten is dan ook onafhankelijk van enige programmeertaal of database management systeem. Voor realisatie van informatiesystemen wordt gebruik gemaakt van transformatieregels die de KISS-modeltypen omzetten naar de mogelijkheden van implementatie-omgevingen.
In de workshop stellen de deelnemers met KISS-DOMINO specificaties van bedrijfsobjecten op. Hiervoor wordt allereerst een stuk theorie toegelicht voor het grammaticaal analyseren van bedrijfsteksten en het modelleren van bedrijfsobjecten. Vervolgens wordt gevraagd om in groepen een casus uit te werken met het KISS-DOMINO spel. De deelnemers kunnen in de groep binnen de beperkt beschikbare tijd ervaren dat de communicatie tussen de groepsleden gestimuleerd wordt en dat de specificaties verbeteren. De workshop wordt afgesloten door de modellen in te voeren in een CASE-tooi om vervolgens te demonstreren op welke wijze de modellen weer omgezet worden naar zinnen in onze natuurlijke taal. Dit is het zogenaamde "verbaliseren" van modellen. Door de modellen te verbaliseren wordt het vervolgens voor de gebruikers zeer eenvoudig om op de aanwezige fouten in de modellen attent te maken en op de opgestelde modellen te verbeteren. Deze kwaliteitscyclus van tekst naar model en van model naar tekst gaat door totdat het gehele probleemgebied verwerkt en akkoord bevonden is.
Op het moment dat alle modellen kwalitatief goed zijn, worden zij gebruikt voor directe generatie van informatiesystemen. De realisatie van het informatiesysteem kan vervolgens plaatsvinden op een aantal alternatieve manieren. Zo kunnen we informatiesystemen realiseren door het toepassen van transformatieregels. Een andere en meer geavanceerde wijze is gebruik te maken van een zogenaamde Software Factory dat de modellen die met KISS-DOMINO uitgelegd zijn direct in een informatiesysteem executeert. De Software Factory maakt dan ook assemblage van bedrijfsobjecten mogelijk.

Doelgroep: