Games als werkvorm bij onderwijs

Auteur(s): 
drs. L.M.C. Peters, Pink Elephant, Education & Development BV
Samenvatting: 

Spelen zijn zo oud als de mensheid zelf. De stamrituelen uit de oudheid, de hoofse spelen uit de Middeleeuwen en de kinderspelletjes uit onze jeugd, het zijn allemaal voorbeelden van spelen waarin we oefenen met allerlei regels en gebruiken. Als hulpmiddel voor onderwijs en training heeft spelsimulatie een grote vlucht genomen. Vooral in beleidsĀ·, organisatie- en managementcursussen worden 'management games' meer en meer ingezet. Spelsimulaties worden door Pink Elephant Education & Development bv nu ook ingezet in (organisatie-)veranderingstrajecten. Zo is er een workshop ontwikkeld waarin IT -managers en Business Management elkaar in een game zoeken en (hopelijk) vinden. In deze tweedaagse workshop worden aspecten van de kloof tussen IT en business opgespoord, geanalyseerd en voor zover mogelijk overbrugd. Een tweede, op gaming, gebaseerd product van Pink Elephant Education & Development bv is een 'Request for Change'-game. IT-beheerspecialisten leren hier spelenderwijs weerstanden tegen veranderingsprocessen te identificeren en te verminderen.
Bij veel van onze klanten worden reorganisaties oftewel transformatieprocessen vaak parallel doorgevoerd en dat leidt tot weerstanden die alhoewel heel begrijpelijk, contraproductief zijn. We brengen in dit spel de sociale vaardigheden in kaart om deze transformatieprocessen voor jezelf, het team en de organisatie zo goed mogelijk te laten verlopen. Organisaties lijken zich te ontwikkelen volgens een aantal trends. In de workshop zal de spreker duidelijk maken dat die trends het gebruik van spelsimulaties bevorderen en dat spelsimulaties kunnen bijdragen aan veranderingen in het gedrag en opvattingen over dat gedrag bij individuen, groepen en organisaties.