Open leren: een haalbare kaart?

Auteur(s): 
drs. C.M. Plomp, Accountmanagement en Acquisitie, Accountmanager BVE, Stoas
Samenvatting: 

Achtergrond
Kennis en vaardigheden verouderen snel in onze samenleving. Onderwijs en (toekomstige) werkgevers zoeken naar leerwijzen die ervoor zorgen dat deelnemers aan onze maatschappij kunnen bijblijven bij, ook nu nog onbekende, ontwikkelingen. Leren leren, lerende organisaties, permanent leren en ontwikkelen zijn begrippen die regelmatig in publicaties naar voren komen. Wat daarbij centraal staat, is dat de lerende zelf een actieve en verantwoordelijke rol speelt.
(On)mogelijke opgave?
Open leren biedt de weg naar die zelfstandigheid. Het beschrijft allerlei manieren, leervormen en methoden, waarop onderwijs en (bedrijfs)opleiding individuen helpen verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leren, een op maat gesneden opleidingstraject. Is open leren een haalbare kaart? Ons antwoord op deze vraag is een volmondig JA! Hoe 'open leren' er in uw school of bedrijf uit gaat zien, kan per organisatie sterk verschillen. De vorm hangt af van uw visie op (toekomstig) opleiden en de mogelijkheden die uw organisatie heeft. Er is niet een, vaste manier waarop open leren handen en voeten krijgt. Er zijn gradaties. Een geheel open systeem is nergens te vinden. Of het moet de selfsupporting autodidact zijn die aangesloten is op Internet. Maar ook die is nog altijd afhankelijk van een informatiebestand dat anderen hebben samengesteld. Een geheel gesloten systeem bestaat ook niet. Iedereen heeft wel enige vrijheid om uit het bestaande kennissysteem te kiezen. Onderwijsinstellingen en bedrijven zullen hun opleidingssysteem ergens op de schaal tussen "minder open" en "bijna helemaal open" kunnen en willen organiseren.
Inleiding met concrete voorbeelden
De inleiding 'Open leren: een haalbare kaart?' bespreekt een analysetabel waarmee opleiders hun wensen en doelen voor 'open leren' kunnen inventariseren. Verder komen de koninklijke weg naar 'open leren' en enkele tips voor de invoering aan de orde. Bezoekers van de inleiding krijgen een boekje mee. Het bevat aspecten om rekening mee te houden bij start en/of invoering van open leren in onderwijsinstelling of bedrijf.

Doelgroep: