Informatiemanagement als nieuw en belangrijk onderwerp in het huidige bedrijfseconomische curriculum

Auteur(s): 
ec.drs. A.J. van Reeken, Universitair Hoofddocent Informatiemanagement, Universiteit Maastricht
Samenvatting: 

Informatiemanagement wordt meestal gedefinieerd als het management van de informatiefunctie in organisaties. Management kan nader worden onderverdeeld in planning, inrichting en beheersing. Informatiemanagement kan aldus worden gezien als een complement van functies als Personeels- en Financieel Management. De toepassing van Informatie- en Communicatietechniek (ICT) in de huidige organisaties heeft een situatie opgeleverd waarin planning, inrichting en beheersing van de informatiefunctie gewenst zijn met het oog op een economisch gebruik van middelen en de voortdurende concurrentie.
Tot nu toe is deze functie in veel organisaties gemanaged door specialisten op het gebied van ICT die in die hoedanigheid in de organisatie omhoog zijn geklommen tot het huidige niveau. Omdat hun belangstelling voornamelijk gelegen is aan de aanbodkant van de ICT-applicatie, is er een groeiende behoefte aan Informatiemanagers die hun belangstelling vooral aan de vraagkant hebben. Omdat kleine en middelgrote organisaties niet in de gelegenheid zijn zowel iemand als controller, als iemand als informatiemanager aan te stellen, worden beide functies daar veelal in een persoon gecombineerd. Deze ontwikkelingen zijn een uitdaging aan de huidige bedrijfseconomische curricula. Een reactie moet ook niet al te lang op zich laten wachten. Dit geeft de huidige bedrijfseconomische opleidingen die nog alleen aandacht besteden aan zaken als informatiesysteemontwikkeling met ISAC, NIAM, ERA, SDM of soortgelijke methoden, de gelegenheid tot een noodzakelijke update. Niet omdat deze methoden op zich zelf onjuist waren, maar omdat bedrijfseconomen thans voor andere problemen gesteld worden dan in de 80'er jaren.
De ervaring bij de Universiteit Maastricht, waar enkele jaren geleden de cursussen informatieanalyse en ontwerp werden vervangen door cursussen informatiemanagement heeft geleerd dat zulke veranderingen mogelijk en nuttig zijn voor studenten interne berichtgeving (accountancy en management control).

Doelgroep: