Didactische intelligentie in multimediaprogramma's

Auteur(s): 
M. Rikhof-van Eijk, Onderwijskundig ontwerper van interactieve multimediaprogramma's, Onderzoek en Technologie, CINOP
Samenvatting: 

Voorbeeld Rekenen-wiskunde
Een goede docent is expert op twee gebieden. Hij weet niet alleen wat hij moet doceren, maar hij weet ook nog hoe hij moet doceren en hoe hij het leerproces bij de leerling kan begeleiden. Een ervaren docent anticipeert op fouten die vaak optreden, gaat na hoe fouten zijn ontstaan en geeft andere instructie, andere oplossingsstrategieën of andere opgaven. De meeste interactieve multimediaprogramma's nemen slechts enkele onderwijzende functies van de docent over. De docent moet vaak de begeleidende functies bij het leerproces vervullen. Een "intelligent" multimediaprogramma kan net als een goede docent zelfstandig reageren op sterk verschillend leerlinggedrag. Het bevat niet alleen de kennis van een vakgebied, maar neemt ook begeleidende functies van de docent over.
Bij implementatie van multimediaprogramma's in individuele opleidingstrajecten blijkt een groot struikelblok te zijn, dat docenten niet weten welke begeleiding bij een leerproces met interactieve multimedia nodig is. Zeker wanneer multimediaprogramma's gebruikt worden in innovatietrajecten, waarbij het niet alleen gaat om nieuwe media, maar ook om het bevorderen van zelfstandig leren. De vraag rijst dan in hoeverre multimedia programma's nog meer de begeleidende rol bij het leerproces van de docent kunnen overnemen.
Rekenen-wiskunde Interactief
CINOP heeft het afgelopen jaar ervaring opgedaan met het ontwerpen van een didactisch geavanceerd multimedia programma voor rekenen-wiskunde, genaamd Count on me. Deze serie wordt gemaakt in opdracht van ROC's met medefinanciering van FIMMBO, ClNOP, Philips Media. Malmberg gaat de serie naar verwachting uitgeven. De Engine die hiervoor gebruikt wordt is een door Philips Research ontwikkelde intelligente tutor met de naam REAL-i. Deze tutor begeleidt en volgt de cursist op basis van prestaties. Door de mogelijkheid tot een audiovisuele presentatiewijze ontstaat er een natuurlijke dialoog met de cursist. De cursist krijgt adviezen en kan deze opvolgen, maar hij/zij kan ook zelf een andere leerweg kiezen.
De eerste Cd gaat over Procenten. Een testversie van de eerste Cd is gereed. Er zullen totaal 10 modulen ontwikkeld worden, bedoeld voor remediërend rekenen-wiskunde onderwijs, niveau 3 en 4 in het MBO of VO. Bijzonder in deze serie is dat de innovatie van de wiskunde didactiek geïntegreerd wordt met technologische innovaties. Het Freudenthalinstituut heeft de didactische innovatieve inbreng in dit project.
De tutor is domeinonafhankelijk en kan het hart vormen van een interactief multimediaprogramma voor elk ander leerstofdomein. Bovendien is de tutor platformonafhankelijk.

Doelgroep: