The Virtual Classroom

Auteur(s): 
drs. J.W.Z. Sedlarik, Human Performance Consultant, Cap Gemini Nederland
Samenvatting: 

De wereld verandert ...
Op dit moment bevindt de wereld zich in een fase waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Bedrijven zitten als het ware ingeklemd tussen:
1. de Technology Push: technisch gezien wordt steeds meer mogelijk en volgen de ontwikkelingen elkaar steeds sneller op; snellere computers, fraaiere ontwikkeltools en een explosieve groei in de telematica, en
2. de Business Pull: klanten eisen meer kwaliteit, ruimere dienstverlening, snellere service en grotere klantvriendelijkheid.
De organisatie zal haar producten en diensten permanent moeten aanpassen om aan de steeds veranderende vraag van de klant te voldoen en de concurrentie voor te blijven. Logisch gevolg hiervan is dat de ondersteunende systemen een steeds snellere aanpassing en/of vervanging eisen. Dit vraagt vervolgens om een adequate ontwikkelomgeving en medewerkers met de juiste competenties voor effectief en efficiënt gebruik daarvan.
Het onderwijs dient op haar beurt hierop in te spelen door inhoud en vorm van haar leerprocessen continu te optimaliseren om aansluiting met de behoefte van het bedrijfsleven te kunnen realiseren. De inzet van informatie- en communicatietechnologie (ict) speelt hierbij een grote rol.
Opleiden morgen: de geïntegreerde werk-/leerplek
Opleidingen in zowel het reguliere onderwijs als in het bedrijfsleven zijn gebaseerd op reële praktijksituaties. De leerling of medewerker is continue aan het leren door het uitvoeren van opdrachten of werkzaamheden. Voor het reguliere onderwijs vraagt dit afstemming en integratie met het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven moet zorgen voor een omgeving waarin ruimte is voor leren. In plaats van een medewerker die op een gepland aantal momenten een opleiding volgt zal de medewerker tijdens het productieproces de ruimte (in tijd) en middelen moeten hebben om te kunnen leren. .
The Virtual Classroom is een didactisch en technologisch concept gebaseerd op een open infrastructuur. Het biedt beide mogelijkheden:
- het volgen van een opleiding
- het geïntegreerd leren en werken
Bij een gebrek aan kennis raadpleegt de medewerker direct een kennisbank, een elektronisch handboek of een helpdesk. Door hem de juiste aansluitingsmogelijkheden te geven heeft hij alle kennis van de wereld direct onder handbereik. Hij gaat vervolgens direct verder met zijn werkzaamheden.
Videocommunicatie biedt de medewerker de mogelijkheid tot: audiovisuele communicatie, filetransfer en application-sharing. Wanneer de medewerker behoefte voelt aan inzicht overlegt hij, middels videocommunicatie vanaf de werk-/leerplek, met een collega of expert/coach, die hem direct antwoord kan geven of zelfs kan laten zien hoe hij zijn probleem kan oplossen. Hierna kan de medewerker direct weer aan het werk.
Als de medewerker een nieuwe vaardigheid nodig heeft kan hij vanaf zijn eigen werk-/leerplek direct een korte opleidingsmodule doorlopen, of via een aanmeldingsprogramma een langere opleiding aanvragen. Vervolgens bepaalt hij zelf (in overleg met de project- en lijnmanager) waar en wanneer hij deze opleiding gaat volgen (bijvoorbeeld 's avonds, in zijn lunchpauze of 's morgens tussen 08.00 en 09.00 uur). Het initiële deel van de opleiding is zo kort mogelijk. Uitwerking en toepassing van het geleerde vindt, on-line begeleid, on-the-job plaats.

The Virtual Classroom
The Virtual Classroom is een uniek didactisch en technologisch model dat antwoord geeft op de vraag naar optimale flexibiliteit in zowel het reguliere als bedrijfsgerichte onderwijs. Door gebruik te maken van een individueelopleidingsmodel en state-of-the-art educatieve en telecommunicatie technologiën maakt The Virtual Classroom het mogelijk om:
- korte en adequate leertrajecten (fit-for-purpose) afgestemd op de individuele behoefte (just-for-me) te realiseren
- op elk gewenst moment üust-in-time) op elk gewenste fysieke lokatie
- een breed scala aan informatiebronnen zoals kennisbanken, INTRANETten en INTERNET te raadplegen die up-to-date inhoud aanbieden
- professionalisering van individuen en groepen te faciliteren door onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring (kennis- en competence management)
The Virtual Classroom is in feite een combinatie van het oude beproefde meester-gezel principe en nieuwe technologiën. In The Virtual Classroom wisselen de rollen van meester en gezel echter continu, afhankelijk van de situatie. The Virtual Classroom hanteert de leercyclus van Kolb en het individuele onderwijsleergesprek. Door daarnaast gebruik te maken van moderne iet-hulpmiddelen als videocommunicatie en application-sharing, interactieve multimediale trainingsmodules en de INTERNET technologie en interface ontstaat een nieuwe aanbiedingsvorm voor het onderwijs.