De wedstrijden binnen de Nederlandse Informatica Olympiade

Auteur(s): 
Willem van der Vegt, docent wiskunde en informatica, lerarenopleiding, Christelijke Hogeschool Windesheim, Zwolle / wedstrijdleider van de eerste twee rondes van de Nederlandse Informatica Olympiade / regiocoördinator CODI-omscholing tot docent informatica te Zwolle
Samenvatting: 

Het organiseren van wedstrijden en toernooien binnen voortgezet en hoger onderwijs is een weinig gedocumenteerde werkvorm. Toch is onderlinge competitie soms de duidelijkste manier om er achter te komen wie een probleemsituatie het beste heeft geanalyseerd. Bekend voorbeeld zijn de toernooien die gewijd zijn aan het herhaalde dilemma van de gevangene (zie Hoffstadter, Metamagische thema's, uitgave Contact). In het basisonderwijs zijn er sterke aanwijzingen dat de zogenaamde 24-game (met rekenflippo's) de rekenvaardigheid van deelnemers aanzienlijk deed verbeteren.

Trefwoorden: 
programmeren, olympiade, voortgezet onderwijs, hoger onderwijs, wedstrijd, normen, waarden, programmeerstijl

Doelgroep: