Verschillen in leerstijlen tussen mannen en vrouwen

Auteur(s): 
M. Rikhof-van Eijck, CIBB, 's Hertogenbosch
Samenvatting: 

Meisjes en vrouwen profiteren minder dan mannen van de kansen en mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden. De oorzaken hiervoor liggen tenminste voor een deel in de manier waarop meisjes/vrouwen in het onderwijs met deze nieuwe technologieën in aanraking komen. Dit artikel geeft een kort overzicht van de leerstijlenstudie, die in het kader van het project "Meisjes, informatica en didactiek" door het CIBB verricht is. Ook worden een aantal kenmerken samengevat, die bij een "vrouwelijke" manier van leren horen. Op basis van deze "kenmerken", zijn in het MlD-project didactische aanbevelingen en suggesties voor lesmateriaal ontwikkeld t.b.v. informatica-onderwijs aan meisjes en vrouwen. Dit artikel geeft hiervan enkele uitgangspunten en verwijst verder naar het boek: "Systeem van Vrouwen, meisjes, informatica en didactiek".

Doelgroep: