WO

Programmeren en Kunst

Auteur(s): 
Felienne Hermans, Technische Universiteit Delft
Samenvatting: 

Bij programmeren denken we al snel aan de betahoek: wiskunde logisch nadenken, robots en sensoren. Maar programmeren is veelzijdiger dan dat!
In deze workshop ga jij aan de slag met Python en ... kunst! Maak een spirograafachtig kunstwerk, of stort je op een random gedicht of verhaal, of verzin verzin helemaal zelf een kunstwerk.

Teaching Computing Through Magic

Auteur(s): 
Paul Curzon, Queen Mary University of London
Samenvatting: 

Afstudeerprojecten in ICT-onderwijs

Auteur(s): 
Splunter van Sander, Universiteit van Amsterdam
Jorg Brunner, Universiteit van Amsterdam
Samenvatting: 

Wat zijn belangrijke randvoorwaarden afstuderen in de ICT? Wat doen Nederlandse BSc ICT gerichte opleidingen, en opleidingen met grote aantallen studenten? Waar liggen de mogelijkheden bij bedrijven? Waar liggen innovatiemogelijkheden?
De BSc opleidingen met ICT richtingen zijn populair en maken een sterke groei door. Veel onderwijsvormen kunnen meegroeien, maar bij elk afstudeerproject is een inhoudelijk academisch expert betrokken. Hoe kun je, vanuit de opleiding, grip krijgen op de groei van studenten met afstudeerprojecten met behoud van kwaliteit?

Automatisch programmeeropdrachten nakijken met DomJudge

Auteur(s): 
Tom van der Zanden, Universiteit Utrecht
Samenvatting: 

DomJudge is een systeem om automatisch programmeeropdrachten na te kijken. Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor gebruik bij programmeerwedstrijden, maar sinds 2010 gebruiken wij het ook voor practicumopgaven binnen de bacheloropleiding Informatica aan de Universiteit Utrecht. Inmiddels is het gebruik uitgegroeid naar maar liefst 10 verschillende vakken; zowel binnen de opleiding als bij serviceonderwijs.

CheckPy: studenten testen hun eigen code

Auteur(s): 
Jelle van Assema, Universiteit van Amsterdam
Vera Schild, Universiteit van Amsterdam
Samenvatting: 

In 2016 zijn wij bij de Universiteit van Amsterdam een online programmeervak gestart. Omdat het een cursus is zonder contactmomenten hebben wij CheckPy ontwikkeld. CheckPy is een Python module voor het nakijken van en voor het geven van feedback op Python code. Studenten kunnen CheckPy zonder hulp installeren en gebruiken. Inmiddels is CheckPy in gebruik bij vijf inleidende programmeervakken op de UvA.

Informatica VO vernieuwd: 'User Experience'

Auteur(s): 
Ingrid Breymann, Universiteit Twente
Jan-Willem van 't Klooster, Universiteit Twente
Samenvatting: 

In deze workshop maak je kennis met het lesmateriaal voor het keuzedomein ‘user experience’ dat vanuit de Universiteit Twente met scholen in de regio en SLO wordt ontwikkeld. Naast kennismakingsopdrachten en een theoriegedeelte zal dit bestaan uit projectcasussen waarvan er twee op het gebied van sociale robotica zijn ontwikkeld, getest en geëvalueerd. Binnen deze workshop
• Verken je met ons het domein ‘User Experience’,
• Ga je zelf aan de slag met het nieuw ontwikkelde lesmateriaal,

Intervisie: IT systemen ontwerpen met vallen en opstaan

Auteur(s): 
Hans Dekkers, Universiteit van Amsterdam
Samenvatting: 

Intervisie: hoe help je studenten te leren van fouten en falen
Met IT kunnen we op radicaal andere en betere wijze onze doelen bereiken. Op basis van een visie ontwerpen we een (IT) systeem. Vaak zonder betrouwbaar beeld van de nieuwe werkwijze.
Het is lastig om te leren wat er echt nodig is. Feedback is beperkt en onbetrouwbaar. Er is geen proces dat garandeert dat we het goed doen.

Modelleren en simuleren bij informatica op school

Auteur(s): 
Natasa Grgurina, Rijksuniversiteit Groningen
Samenvatting: 

niet beschikbaar

De afwezigheid van meisjes in het Nederlandse Informatica-onderwijs

Auteur(s): 
Cocky Booij, VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek
Samenvatting: 

Presentatie over de afwezigheid van meisjes in het Nederlandse Informatica-onderwijs met de vraag ‘wat doen we fout’ en vooral ‘hoe kan het beter’. Met internationale vergelijking en onderzoeksgegevens. Met als voorbeelden van succesvolle initiatieven om meisjes én juffen enthousiast te maken voor computational thinking en coding.

Leer al gamend (beter) communiceren

Auteur(s): 
Martin van Kollenburg, Stichting Praktijkleren
Samenvatting: 

Binnen het Europese project RAGE (Realizing an Applied Gaming Eco-system) zijn, in samenwerking met Stichting Praktijkleren, twee games ontwikkeld om de communicatieve vaardigheden van de ICT-studenten te verbeteren. Samen met een aantal roc’s zijn beide games getest en is door de Open Universiteit onderzocht of studenten daardoor beter zijn geworden in communicatie. De eerste game, Space Modules, is een single-player game en richt zich op de basis van communicatie. De tweede game, IT Alert!, is een multi-player game en richt zich op groepscommunicatie.

Pagina's

Subscribe to RSS - WO