MBO

MBO LAB: HET KAN WEL!

Auteur(s): 
Leo de Wit, MBO Raad
Liesbeth van den Berg, Ministerie van OC&W
Bert Lichtenberg, Inspectie van Onderwijs
Samenvatting: 

Regels? HET KAN WEL!
De collega's waarschuwen je: wat wil jij met het onderwijs, binnen de huidige regels, dat kan noot. Maar is dat zo?
Inspectie, Ministerie en MBO Raad willen graag met jou in gesprek om te kijken wat er mogelijk is. Veel kan namelijk wel.

Programmeren en Kunst

Auteur(s): 
Felienne Hermans, Technische Universiteit Delft
Samenvatting: 

Bij programmeren denken we al snel aan de betahoek: wiskunde logisch nadenken, robots en sensoren. Maar programmeren is veelzijdiger dan dat!
In deze workshop ga jij aan de slag met Python en ... kunst! Maak een spirograafachtig kunstwerk, of stort je op een random gedicht of verhaal, of verzin verzin helemaal zelf een kunstwerk.

Teaching Computing Through Magic

Auteur(s): 
Paul Curzon, Queen Mary University of London
Samenvatting: 

Emerging Technologies Workshop

Auteur(s): 
Yvan Rooseleer, Stichting NASC (Netherlands Academy Support Centre)
Hans Blankendaal, Stichting NASC (Netherlands Academy Support Centre)
Samenvatting: 

Kennismaking met de mogelijkheden van Python en API’s voor het managen van computernetwerken.

Ontwerpen van een onderwijsprogramma (Curriculum)

Auteur(s): 
Carla van den Brandt, Van den Brandt Onderwijsinnovatie
Samenvatting: 

Ontwerpen van een onderwijsprogramma (curriculum) of van een projectopdracht of lesopdracht over IT/Media.

De afwezigheid van meisjes in het Nederlandse Informatica-onderwijs

Auteur(s): 
Cocky Booij, VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek
Samenvatting: 

Presentatie over de afwezigheid van meisjes in het Nederlandse Informatica-onderwijs met de vraag ‘wat doen we fout’ en vooral ‘hoe kan het beter’. Met internationale vergelijking en onderzoeksgegevens. Met als voorbeelden van succesvolle initiatieven om meisjes én juffen enthousiast te maken voor computational thinking en coding.

Leer al gamend (beter) communiceren

Auteur(s): 
Martin van Kollenburg, Stichting Praktijkleren
Samenvatting: 

Binnen het Europese project RAGE (Realizing an Applied Gaming Eco-system) zijn, in samenwerking met Stichting Praktijkleren, twee games ontwikkeld om de communicatieve vaardigheden van de ICT-studenten te verbeteren. Samen met een aantal roc’s zijn beide games getest en is door de Open Universiteit onderzocht of studenten daardoor beter zijn geworden in communicatie. De eerste game, Space Modules, is een single-player game en richt zich op de basis van communicatie. De tweede game, IT Alert!, is een multi-player game en richt zich op groepscommunicatie.

Internet of Things met Packet Tracer

Auteur(s): 
Yvan Rooseleer, Stichting NASC (Netherlands Academy Support Centre)
Hans Blankendaal, Stichting NASC (Netherlands Academy Support Centre)
Samenvatting: 

Kennismaking met de mogelijkheden van het programmeren van IoT toepassingen in Python met behulp van een simulatieprogramma (Packet Tracer).

IT-studenten werven is fun

Auteur(s): 
Francisca Fouchier, Alfa-college
Victor Peters, NHL Stenden Hogeschool
Samenvatting: 

Sla de nerds even over, denk creatief, denk logisch, denk gedurende 12 minuten even anders over het vak programmeren. Kijk ernaar alsof het geen technisch vak is. Zie en ervaar hoe een ander beeld en andere taal veel nieuw, fris en aanstormend talent naar de AO-opleiding kunnen trekken.
Dit is hard nodig, want de vele nieuwe IT-ontwikkelingen vragen om meer diversiteit in dit vakgebied.

Pagina's

Subscribe to RSS - MBO