Innovatie & ondernemen

Vrijdag 5 April 10:15 - 11:00

Lokaal E0.14

MB-lab: een nieuw leerplatform voor ondernemerschap en innovatie
Door: Henk Bohlander
Kernwoorden: leerplatform, webapplicatie, ondernemerschap, innovatie, e‐learning

Onderwijservaringen binnen de HAN in het vakgebied ondernemerschapsonderwijs liggen aan de basis van een nieuw onderwijsplatform van waaruit studenten kunnen leren ondernemen.

Ondernemerschap en ondernemendheid worden op vele manieren gestimuleerd, ook binnen het onderwijs. Deze opleidingen zijn gericht op het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden en het opstellen van een ondernemingsplan. De lesmethoden zijn in de regel traditioneel: leeswerk (boeken, readers, artikelen), colleges en (oefen)opdrachten al of niet in projectvorm. Steeds meer zijn studenten georiënteerd op digitale informatievergaring. Daarnaast is er geen of beperkte ruimte voor differentiatie: iedere student doorloopt hetzelfde programma.

Om op bovenstaande in te spelen is het private initiatief geboren om een webapplicatie te ontwikkelen voor het leren ondernemen. Vanuit hun eigen dashboard kunnen studenten de regie voeren over hun ontwikkeling, kan men interacteren, elkaar beoordelen en beoordeeld worden. Zowel een learning-track, action-track als review-track worden hierin opgenomen, uitmondend in een ondernemingsplan.

Deze applicatie dient ook als een leerplatform: nieuwe (internet)technologieën en nieuwe functionaliteiten kunnen worden getest en beoordeeld. Denk aan gamification elementen, social media componenten (sharing), en collaboration en co-creatie. Maar denk ook aan een mogelijkheid waarbij een student vanuit de applicatie een coachingsgesprek op afstand kan aanvragen.

Aandacht voor didactische inzichten en technische ontwikkelingen maken dit platvorm onderscheidend. Het platform dient meerdere doelen: een omgeving waarop informatica‐studenten leeropdrachten uitvoeren, een technisch platform dat groeit in functionaliteit, maar tegelijkertijd fungeert het als omgeving om nieuwe onderwijsmodi binnen het onderwijs uit te testen, zoals collaboratie, sharing en peer‐review. De ontwikkelaars zijn een privaat initiatief en de informatica-afdeling van de HAN. Toehoorders worden uitdrukkelijk uitgenodigd te reageren.

Henk Bohlander

Henk Bohlander is business developer, ondernemer (NewBiz) en docent Ondernemen en Innovatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen