Combisessie IT Architectuur

Deel 1: Praktisch Software Architectuur Onderwijs

Software Architectuur (SA) is een belangrijke discipline in de praktijk en het onderwijs van ICT, maar door het abstracte karakter van de beslissingen en modellen binnen deze discipline blijft SA voor veel studenten ook abstract. De afgelopen jaren is een tool ingezet in 2e en 3e jaar Informatica onderwijs aan Hogeschool Utrecht dat de relatie legt tussen software architectuur modellen en code. Studenten vinden het leuk om het tool, HUSACCT, te gebruiken en leren op een heel nieuwe manier naar geïmplementeerde architecturen te kijken. HUSACCT is gratis te downloaden en te gebruiken en bijbehorend lesmateriaal is beschikbaar. 
Spreker: Leo Pruijt 

Deel 2: Doen architecten de goede dingen?

In het maandblad Informatie heeft het lectoraat Architectuur van Digitale Informatiesystemen van de Hogeschool Utrecht een artikel gepubliceerd over de rol van (enterprise) architectuur in een tijd waarin technologische ontwikkelingen een ongekend grote invloed hebben op de bedrijfsvoering. Centraal staat de vraag of architecten wel voorbereid zijn op deze nieuwe wereld. In de presentatie zullen de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek toegelicht worden, waarna de focus zal verschuiven naar de consequenties voor het onderwijs over architectuur. Welke consequenties het lectoraat hieruit trekt voor het onderwijs zal toegelicht worden aan de casus van de ontwikkeling van een minor Enterprise Architectuur die in september 2015 van start zal gaan. 
Spreker: Henk Plessius 

Deel 3: Hoe denkt een informaticus? 

In het denkproces van een informaticus zit een spannende combinatie van creativiteit en abstractie om de essentie van een probleem te herkennen en deelproblemen te onderscheiden en om vervolgens een heldere oplossing te ontwerpen. Een processor moet die oplossing effectief kunnen uitvoeren.

Uit mijn ervaring blijkt dat studenten vaak snel een ontwerppatroon, abstracte datatypen en een computertaal kiezen en zich vooral concentreren op het schrijven van computerprogramma schrijven zonder eerst het nodige denkwerk te hebben gedaan. Herkent u dat?

Hoe studenten hun denkproces kunnen ontwikkelen is onderwerp van discussie in de presentatie. 
Spreker: Henk van Leeuwen