NIOC 2011 Grenzeloos ICT Onderwijs

NIOC 2011 op LinkedIn Volg het NIOC2011 op Twitter

Ambient

  • Slot : 16:00 - 16:50
  • Titel : Future Store - de (ambient) winkel van de toekomst en de (social) shopper van de toekomst
  • Spreker :

    P. Goolkate / W. Teeuw

  • Organisatie : Saxion
  • Sector : HBO / WO
  • Werkvorm : Korte presentatie
  • Info inhoud :

    De ambiance in een winkel wordt een steeds belangrijker verkoop aspect. Bedrijven doen er alles aan om de stemming van klanten te beïnvloeden. Zo brengen supermarkten met een uitgekiende muziekkeuze hun klanten in een vrolijkere koopstemming en weten winkeliers dat de geur van versgebrande koffie of gebraden kip wonderen doet. Ook wordt ingespeeld op de gemoedsstemming op het moment van kopen, relevante gebeurtenissen (WK voetbal) of persoonlijke lifestyle (halal voedsel). Naar de prikkeling van zintuigen en de invloed hiervan op het koopgedrag is uitgebreid onderzoek gedaan. Maar hoe zit het met de invloed van informatietechnologie op het koopgedrag? Bij Saxion doen we onderzoek naar hoe gepersonaliseerde informatie op schermen en sociale netwerken van invloed zijn op het koop gedrag. We schetsen een aantal toekomst scenario’s gebaseerd op consumenten en retailer ontwikkelingen. Ook presenteren we enkele resultaten van ons onderzoek rond visualisatie, sociale netwerken en het winkelproces.

P. GoolkateW. Teeuw